Fremtidens kommunikasjonstjenester

WebRTC og vanlige folk sine problemer

Telenor ønsket å utforske hvordan WebRTC-teknologi kunne hjelpe dem å bygge fremtidends kommunikasjonstjenester. De trengte en eksperimentell prosess, hvor de raskest mulig kunne lære hva som gir kundene verdi.

  • 150
  • pilotbrukere
  • 12
  • land
  • 4
  • uker pilotfase

Vår tilnærming

Ved prosjektstart hadde vi en rekke konsepter og ideer å teste. Istedenfor å diskutere hvilken vi hadde mest tro på, gikk vi “ut på gaten” og for å lære personer i målgruppen å kjenne. Etter få uker identifiserte vi et nytt konsept, ingen hadde tenkt på tidligere:

Phoneline bruker WebRTC til å ringe fra sitt mobiltelefonnummer til andre telefoner via nettleseren. Gjennom videre undersøkelser identifiserte vi norske studenter i utlandet som “pragmatists in pain” - med betalingsvillighet. Disse ble både våre første brukere, og et brohode til kritisk masse. Vi itererte videre over løsningen og verdibudskapene. Når konseptet begynte å sitte bygget vi løsningen på 4 uker, og markedsførte den i sosiale medier og andre spissede kanaler til et testantall på 150 pilotbrukere var nådd.

Resultater

Ved hjelp av en eksperimentell tilnærming identifiserte vi et reelt brukerbehov i markedet. I dag har Phoneline aktive brukere i 12 ulike land som bruker og er godt fornøyd med tjenesten.

Teamet vårt